Στο Ν. Αιγαίο οι μικρότερες ενισχύσεις πανελλαδικά του νέου Αναπτυξιακού – Πλήρης απογοήτευση
Πηγή:
Γράφει
ο Νεκτάριος Καλογήρου
Πλήρης απογοήτευση επικρατεί στους επιχειρηματικούς κύκλους καθώς όλες οι πληροφορίες που έρχονται από το Υπουργείο Ανάπτυξης θέλουν το Νότιο Αιγαίο στα επόμενα χρόνια να παραμένει στον πανελλαδικά χαμηλότερο συντελεστή Κοινοτικών επιδοτήσεων. Μάλιστα, ακόμα και ο πολυαναμενόμενος νέος Αναπτυξιακός Νόμος, θα χορηγεί προς τις μεγάλες επιχειρήσεις επιδοτήσεις που δεν θα ξεπεράσουν το 10% της συνολικής δαπάνης και το μόνο ουσιαστικό κίνητρο που θα έχουν οι επιχειρηματίες θα είναι οι φορολογικές απαλλαγές.
Ο πίνακας που δημοσιεύει σήμερα η «Δημοκρατική» δείχνει τα προβλεπόμενα ποσοστά επιδοτήσεων για μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα. Για την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου τα ποσοστά αυτά διαμορφώνονται σε 30%, 20% και 10% αντίστοιχα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι τα κριτήρια που καθορίζουν το μέγεθος της επιχείρησης στηρίζονται στον αριθμό του προσωπικού που απασχολούν και στον μέσο ετήσιο τζίρο τους. Σύμφωνα με το Νόμο, που θα τεθεί σε διαβούλευση, ο νέος Αναπτυξιακός θα επιχορηγεί μικρότερες επενδύσεις σε σύγκριση με τον προηγούμενο, αφού ο ελάχιστος προϋπολογισμός μειώνεται στα 150.000 ευρώ για τις μικρές επιχειρήσεις, στα 250.000 για τις μεσαίες και στα 500.000 για τις μεγάλες.
Στη Ρόδο τον Αναπτυξιακό Νόμο περιμένουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον όλοι οι μεγάλοι επιχειρηματίες. Στα συρτάρια των γραφείων τους υπάρχουν σοβαρά πλάνα επεκτάσεων και ανάπτυξης. Τα σχέδια αυτά αντικατοπτρίζουν έργα αρκετών εκατομμυρίων ευρώ και τη δημιουργία πρόσθετων θέσεων εργασίας, όμως πλέον με τα στοιχεία που αποκαλύπτονται για τα ποσοστά των επιδοτήσεων, καθίσταται αμφίβολο εάν υλοποιηθούν στο σύνολό τους.
Βέβαια, η ανάπτυξη των επιχειρήσεων δε στηρίζεται στις επιδοτήσεις, αλλά σε ουσιαστικά σχέδια ανάπτυξης, που πρέπει να υλοποιηθούν. Για τους επιχειρηματίες αυτής της κατηγορίας, οι πάσης φύσεως επιδοτήσεις συνήθως φτάνουν στο ταμείο της επιχείρησης ως δίγραμμη επιταγή «δώρο» για τα έργα, που ούτως ή άλλως, πρέπει να υλοποιήσουν. Ωστόσο, με τα νέα δεδομένα και το νέο οικονομικό περιβάλλον της χώρας η απώλεια του «δώρου» αυτού δεν μπορεί παρά να συνυπολογιστεί στο χρόνο έναρξης των έργων επέκτασης.
Ο πίνακας που δημοσιεύει σήμερα η «Δημοκρατική» δείχνει τα προβλεπόμενα ποσοστά επιδοτήσεων για μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα. Για την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου τα ποσοστά αυτά διαμορφώνονται σε 30%, 20% και 10% αντίστοιχα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι τα κριτήρια που καθορίζουν το μέγεθος της επιχείρησης στηρίζονται στον αριθμό του προσωπικού που απασχολούν και στον μέσο ετήσιο τζίρο τους. Σύμφωνα με το Νόμο, που θα τεθεί σε διαβούλευση, ο νέος Αναπτυξιακός θα επιχορηγεί μικρότερες επενδύσεις σε σύγκριση με τον προηγούμενο, αφού ο ελάχιστος προϋπολογισμός μειώνεται στα 150.000 ευρώ για τις μικρές επιχειρήσεις, στα 250.000 για τις μεσαίες και στα 500.000 για τις μεγάλες.
Στη Ρόδο τον Αναπτυξιακό Νόμο περιμένουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον όλοι οι μεγάλοι επιχειρηματίες. Στα συρτάρια των γραφείων τους υπάρχουν σοβαρά πλάνα επεκτάσεων και ανάπτυξης. Τα σχέδια αυτά αντικατοπτρίζουν έργα αρκετών εκατομμυρίων ευρώ και τη δημιουργία πρόσθετων θέσεων εργασίας, όμως πλέον με τα στοιχεία που αποκαλύπτονται για τα ποσοστά των επιδοτήσεων, καθίσταται αμφίβολο εάν υλοποιηθούν στο σύνολό τους.
Βέβαια, η ανάπτυξη των επιχειρήσεων δε στηρίζεται στις επιδοτήσεις, αλλά σε ουσιαστικά σχέδια ανάπτυξης, που πρέπει να υλοποιηθούν. Για τους επιχειρηματίες αυτής της κατηγορίας, οι πάσης φύσεως επιδοτήσεις συνήθως φτάνουν στο ταμείο της επιχείρησης ως δίγραμμη επιταγή «δώρο» για τα έργα, που ούτως ή άλλως, πρέπει να υλοποιήσουν. Ωστόσο, με τα νέα δεδομένα και το νέο οικονομικό περιβάλλον της χώρας η απώλεια του «δώρου» αυτού δεν μπορεί παρά να συνυπολογιστεί στο χρόνο έναρξης των έργων επέκτασης.
Βελτίωση των ποσοστών;
Η πληροφορία που τελευταία κυκλοφορεί ευρέως στις τάξεις των επιχειρηματιών και των επενδυτικών συμβούλων προβλέπει αύξηση των ποσοστών των επιδοτήσεων μετά το τέλος του 2016 ή ενδεχομένως του 2017. Η αύξηση αυτή υποτίθεται ότι θα προέλθει είτε μέσα από εθνική συμμετοχή (να πληρώσει το κράτος), είτε με επαναδιαπραγμάτευση των όρων με τους Κοινοτικούς εταίρους. Είτε στην πρώτη, είτε στη δεύτερη περίπτωση, για τους καλά γνωρίζοντες τα σενάρια αυτά φαντάζουν ως «επιστημονική φαντασία».
Το μόνο σενάριο που έχει αξιολογηθεί ότι υπάρχει πιθανότητα να ψηφιστεί από την Κυβέρνηση είναι η επιδότηση φόρου για τις επιχειρήσεις, γεγονός που θα ευνοήσει μόνο τις δραστηριότητες εκείνες που έχουν πολύ μεγάλους ετήσιους τζίρους. Επίσης, θεωρείται ότι μπορεί να έχουν κάποιο μικρό οικονομικό όφελος (πάνω από τα ποσοστά που έχουν καθοριστεί) οι επιχειρήσεις που θα αναπτυχθούν στα μικρά νησιά του Νομού. Το μέγεθος του οφέλους δεν έχει διευκρινιστεί, ωστόσο αυτό θα εξανεμιστεί ολόκληρο από το υψηλό μεταφορικό κόστος προς τα μικρονήσια.
Οι τουριστικές μονάδες
Γενικότερα τα τουριστικά καταλύματα θα εξαιρεθούν από τις επιδοτήσεις του Αναπτυξιακού Νόμου, γεγονός που και αυτό θα πυροδοτήσει σοβαρές αντιδράσεις. Ωστόσο, θα είναι δυνατή η υπαγωγή αυτών των επιχειρήσεων στον κύκλο των επιδοτήσεων εφόσον προχωρήσουν σε έργα:
– ίδρυσης, επέκτασης και εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακών μονάδων που αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον 3 αστέρων
– επέκτασης και εκσυγχρονισμού κλειστών ξενοδοχειακών μονάδων εφόσον αναβαθμιστούν σε κατηγορία τουλάχιστον τριών αστέρων
– σε εγκαταστάσεις Ειδικής Τουριστικής Υποδομής (Συνεδριακών Κέντρων, Κέντρων Θαλασσοθεραπείας, θεματικών Πάρκων, Τουριστικών Λιμένων Σκαφών Αναψυχής, γηπέδων Γκολφ, Εγκαταστάσεων Τουρισμού Υγείας, εγκαταστάσεων Αξιοποίησης Ιαματικών Πηγών, Χιονοδρομικών Κέντρων, Κέντρων Προπονητικού – Αθλητικού Τουρισμού, Αυτοκινητοδρομίων).
– σε οργανωμένους υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων και σύνθετα τουριστικά καταλύματα
– μετατροπής χαρακτηρισμένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτισμάτων σε ξενοδοχειακές μονάδες τριών αστέρων, και υφιστάμενων ξενοδοχείων που λειτουργούν σε παραδοσιακά-διατηρητέα κτήρια και αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον δύο αστέρων.
– εκσυγχρονισμού κάμπινγκ Γ’ τάξης και άνω, καθώς και μετατροπής τους σε ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχεία τουλάχιστον 3 αστέρων
– εκσυγχρονισμού και επέκτασης ενοικιαζόμενων δωματίων και διαμερισμάτων, όταν κατατίθενται επενδυτικά σχέδια με τη μορφή δικτύων συνεργασίας επιχειρήσεων αυτής της κατηγορίας. Επίσης επενδυτικά σχέδια εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων πριν συμπληρώσουν επτά χρόνια λειτουργίας
Η πληροφορία που τελευταία κυκλοφορεί ευρέως στις τάξεις των επιχειρηματιών και των επενδυτικών συμβούλων προβλέπει αύξηση των ποσοστών των επιδοτήσεων μετά το τέλος του 2016 ή ενδεχομένως του 2017. Η αύξηση αυτή υποτίθεται ότι θα προέλθει είτε μέσα από εθνική συμμετοχή (να πληρώσει το κράτος), είτε με επαναδιαπραγμάτευση των όρων με τους Κοινοτικούς εταίρους. Είτε στην πρώτη, είτε στη δεύτερη περίπτωση, για τους καλά γνωρίζοντες τα σενάρια αυτά φαντάζουν ως «επιστημονική φαντασία».
Το μόνο σενάριο που έχει αξιολογηθεί ότι υπάρχει πιθανότητα να ψηφιστεί από την Κυβέρνηση είναι η επιδότηση φόρου για τις επιχειρήσεις, γεγονός που θα ευνοήσει μόνο τις δραστηριότητες εκείνες που έχουν πολύ μεγάλους ετήσιους τζίρους. Επίσης, θεωρείται ότι μπορεί να έχουν κάποιο μικρό οικονομικό όφελος (πάνω από τα ποσοστά που έχουν καθοριστεί) οι επιχειρήσεις που θα αναπτυχθούν στα μικρά νησιά του Νομού. Το μέγεθος του οφέλους δεν έχει διευκρινιστεί, ωστόσο αυτό θα εξανεμιστεί ολόκληρο από το υψηλό μεταφορικό κόστος προς τα μικρονήσια.
Οι τουριστικές μονάδες
Γενικότερα τα τουριστικά καταλύματα θα εξαιρεθούν από τις επιδοτήσεις του Αναπτυξιακού Νόμου, γεγονός που και αυτό θα πυροδοτήσει σοβαρές αντιδράσεις. Ωστόσο, θα είναι δυνατή η υπαγωγή αυτών των επιχειρήσεων στον κύκλο των επιδοτήσεων εφόσον προχωρήσουν σε έργα:
– ίδρυσης, επέκτασης και εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακών μονάδων που αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον 3 αστέρων
– επέκτασης και εκσυγχρονισμού κλειστών ξενοδοχειακών μονάδων εφόσον αναβαθμιστούν σε κατηγορία τουλάχιστον τριών αστέρων
– σε εγκαταστάσεις Ειδικής Τουριστικής Υποδομής (Συνεδριακών Κέντρων, Κέντρων Θαλασσοθεραπείας, θεματικών Πάρκων, Τουριστικών Λιμένων Σκαφών Αναψυχής, γηπέδων Γκολφ, Εγκαταστάσεων Τουρισμού Υγείας, εγκαταστάσεων Αξιοποίησης Ιαματικών Πηγών, Χιονοδρομικών Κέντρων, Κέντρων Προπονητικού – Αθλητικού Τουρισμού, Αυτοκινητοδρομίων).
– σε οργανωμένους υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων και σύνθετα τουριστικά καταλύματα
– μετατροπής χαρακτηρισμένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτισμάτων σε ξενοδοχειακές μονάδες τριών αστέρων, και υφιστάμενων ξενοδοχείων που λειτουργούν σε παραδοσιακά-διατηρητέα κτήρια και αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον δύο αστέρων.
– εκσυγχρονισμού κάμπινγκ Γ’ τάξης και άνω, καθώς και μετατροπής τους σε ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχεία τουλάχιστον 3 αστέρων
– εκσυγχρονισμού και επέκτασης ενοικιαζόμενων δωματίων και διαμερισμάτων, όταν κατατίθενται επενδυτικά σχέδια με τη μορφή δικτύων συνεργασίας επιχειρήσεων αυτής της κατηγορίας. Επίσης επενδυτικά σχέδια εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων πριν συμπληρώσουν επτά χρόνια λειτουργίας
Πηγή:
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου