Το Ηλιούπολις (1903/789) πήρε το όνομά του από τον Baron Empain, από τις Βρυξέλλες, τον τελευταίο ιδιοκτήτη του πλοίου ως ιδιωτική θαλαμηγός.
Το πλοίο ναυπηγήθηκε από την Aisla Shipbuilding Company στο Troon, ως η ατμοκίνητη θαλαμηγός "Katoomba". Κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου πέρασε στη δικαιοδοσία του Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού και δούλεψε ως βοηθητικό σκάφος με το όνομα "Salvator", πριν να ξανααποκτήσει το αρχικό του όνομα.
Αργότερα πήρε το όνομα "Sayonara".
Το 1947, το "Ηλιούπολις " αποκτήθηκε από τον Χαράλαμπο Τυπάλδο, ο οποίος το κράτησε μέχρι τη δεκαετία του '60 και με τα σινιάλα του οποίου το βλέπουμε στη φωτογραφία.
Όπως και οι περισσότερες ατμοκίνητες θαλαμηγοί (steam yachts) είχε πολύ μακριά πλώρη και πρύμνη. Χαρακτηριστικά το συνολικό του μήκος ήταν 260 πόδια, αλλά μόνο τα 193 ήταν στη γραμμή του νερού (on the waterline)."
Το δρομολόγιο του για τη Σίφνο γινόταν μέσω Σύρου.
Α/Π «ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ»
Ήταν άνω των 1000 τόνων, μέχρι 1200 τόνους. Ήταν Μαύρο. Είχε πλώρη γυρτή, άλμπουρα υψηλά και γυρτά προς τα πίσω και τσιμινιέρα γυρτή, σε χρώμα φάβα (κιτρινομπέζ). Το πλοίων ήταν σε στυλ γιοτ (yacht), θαλαμηγού της εποχής εκείνης, δηλαδή της προπολεμικής εποχής. Όταν εξυπηρετούσε τις Κυκλάδες το 53- 54 ήταν ήδη παλαιό. Ήταν διπλέλικο ατμοκίνητο με δύο παλινδρομικές μηχανές, περισσότερο πολύστροφες από άλλα όμοια πλοία της εποχής του όπως η «Μοσχάνθη» και το «Άνδρος». Για να σχηματίσει κανείς γνώμη για την ακτοπλοΐα της εποχής παραθέτω τη διαφήμιση του στις εφημερίδες, στη στήλη των δρομολογίων (περί το 1953-54): Το ηλεκτροφώτιστων και με νερά τρεχούμενα θαλαμηγών «Ηλιούπολις»,
-
- Δημήτριος Ε Ψαραδέλης
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου